Te

aki kíváncsi vagy a válaszra, szinte mindegy, hogy melyik csoportba tartozol; akinek van egy vállalkozása, vagy aki szeretne elkezdeni egyet, vagy csak állást keresel, vagy online üzletet szeretnél indítani; a cikk végére rájössz miért nem jó az ingyenes tárhely a weboldaladnak és miért kell a saját domain is.

Nagyon legyszerűsítve a dolgokat, a honlap technikailag két részből áll: domain + tárhely.

Az alábbiakban mindkettőről szó lesz, de alapvetően két külön dologról van szó. A cikk arról szól, hogy ha komolyan szeretnéd venni az internetes megjelenést, akkor miért nem jó neked egy “cégnév.blogspot.hu” típusú honlap, vagy miért nem jó, ha a valami weebly szerű “ingyenes tárhelyre” irányítod a domainedet.

(DOMAIN) Idővel a honlapodra töltött tartalom miatt a domain-ed “érik”, a Google szemében több és több bizalmat kap, értékesebb lesz. Egyrészt, ha nincs saját domain neved, akkor valaki másnak a szekerét tolod. Tárhelyre pedig azért van szükséged, mert valahol tárolnod kell a weboldalad tartalmát és továbbítani azt az internetezőknek, a látogatóidnak. (Ezt a tárhelyszolgáltató automatikusan elvégzi.)

(TÁHELY) Ha nem a ‘saját infrastruktúrádat’ (saját domain, saját magad által bérelt tárhely) használod, fennáll a veszélye annak, hogy egy szép napon arra ébredsz, hogy volt honlap, nincs honlap. Ennek számtalan oka lehet, megszűnik a szolgáltató, rossz napja volt a rendszergazdának, rossz napja volt a tulajdnonsnak, nem olvastad el jól az “apró betűs részt”. Ne menjünk most bele. Lényeg az, hogy időt pénzt és energiát nem sajnálva megalapozod az internetes jelenlétedet és egyszercsak törlik a fiókodat valami apró betűs rész miatt.

Gondolj arra, hogy az ügyfelek hogyan keresnek termékeket az Te webhelyeden. Milyen elnevezési mintákat használnak kereséskor?

Határoozd meg a leggyakrabban használt elnevezési mintákat, és alkalmazd ezt a képletet a képfájl elnevezési folyamatára.

Az internetes megjelenésedhez mindenképpen saját domain név és saját magad által bérelt tárhely ajánlott, mert így mondhatod magadénak a honlapodat.

Az alábbiakban szeretnék pár tapasztalaton alapuló tanácsot adni, amiket érdemes betartanod a maximális biztonság érdekében.

Sose add ki a kezedből a domain neved tulajdonjogát

Könnyű mondani, de ha lehet sose add ki a kezedből a domain neved tulajdonjogát. Ne írj alá olyan szerződést, aminek lejárata után a domain név és a weboldal tartalma valaki másnak a tulajdonában marad. Ezt tapasztalatból mondom, mert volt egy olyan projektem, aminek során egy év munkáját veszítettük el így.

Összegezve: Csak ha nagyon muszáj és akkoris csak ideiglenesen add ki a kezeid közül a domain nevet és a website-ot.

Saját Domain név = Saját Brand

A saját domain neved része a  saját brandednek, teljes mértékben te kontrollálod. Te döntöd el, hogyan prezentálod a brandedet. Ha pusztán a facebook-ot, vagy más közösségi szájtot használsz akkor nem te vagy a brand, hanem ők. Számukra nem Te vagy az első, hanem a saját brandjük, a tiéd mindíg csak második lesz az övék mögött. Persze a facebook oldal a brand szempontjából (is) fontos, de nem helyettesíti a saját weboldalt. Eleve, ha csak a facebookon létezel, a forgalmat nem Te használod fel, hanem a facebook. Az interneten a formalom = pénz.

Felhasználás feltételei

Ha nem a saját domainedet és saját tárhelyedet használod, akkor automatikusan elfogadod egy harmadik fél felhasználási feltételeit (az apró betűs résszel együtt.) A felhasználási feltételeket Te akarod megalkotni, nem pedig rábízni egy harmadik félre. Jó példa erre Nikki Sixx, aki mostanában rakott ki a Facebookra egy képet az új albumáról, de “Zuckerbergék” folyamatosan törlik, mert a felhasználási feltételekbe ütközik.

Tanulság: Ne engedd, hogy valami harmadik félnek az ügyvédje szabja meg, hogy jó-e amit csinálsz, alakítsd ki a saját felhasználási feltételeidet a saját weboldaladon.

Saját honlapodon azt árulsz amit akarsz

A fentebb említett esetekben maga az, hogy eladsz a felhasználási feltételekbe ütközhet és a fiók bezárásához vezethet. Nyilván a fenti állításhoz hozzá kell tegyük, hogy ésszerű keretek között árulsz azt amit akarsz, most negatív példákat nem akarok hozni mert az SEO szempontból rossz nekünk.

Viszont ha van egy honlapod, amit hosszú ideig építgettél, sokkal szélesebb palettáról válogathatsz, az eladható termékeket illetően. És ez a tanulsága ennek a résznek.

SEO – Keresőoptimalizálás

Ha nincs saját domain neved és a honlapod nem saját tárhelyeden van, hanem mondjuk átirányítottad a dominedet a weebly-re, akkor megfosztod magad a teljes kontrolltól, nem pusztán rajtad múlik, hogy hogyan van ‘google optimalizálva’ a honlapod. Igen, tudom ‘webkettes’ oldalakkal jól lehet szerepelni a google-ben, de hosszú távon egy jó brand site, vagy egy népszerű blog lenyomja.

Tanulság: Legyenek oldalaid harmadik félnél, de onnan mutassanak linkek a saját weboldaladra.

Fejlődés lehetősége

Ha van saját weboldalad, akkor kipróbálhatsz sok olyan dolgot, amit egy weebly-n egy facebookon nem. Nem vagy ráutalva valamilyen internetes óriáscég jóindulatára és izlésére, szabadon kísérletezhetsz a legújabb pluginokkal és többet hozhatsz ki a munkádból, mintha pusztán csak egy harmadik félnél létezel “ingyen”.

VÉGSŐ TANULSÁG: Ne használd az idődet és a pénzedet arra, hogy egy olyan “honlapot” építs, ami jogilag sem a tiéd, a forgalmát nemcsak Te használod fel, amit bármikor elvehetnek tőled, amit egy harmadik fél bármikor bezárhat. Ugyanakkor a saját honlapod kell legyen a középpontban, körülvéve a különböző közösségi oldalaiddal, esetleg harmadik félnél lévő blogokkal. Ezeken elhelyezhetsz linkeket, amik forgalmat hoznak, illetve a saját weboldaladat erősítik a Google keresőben.

 1,185 Olvasták