keresőoptimalizálásról tudni érdemes

Amit a keresőoptimalizálásról tudni érdemes!

Mielőtt belevágnánk a keresőoptimalizálás tárgyalásába érdemes kicsit mélyebben megismerni ennek a fogalomnak a szükségességét. Egy olyan gazdasági rendszert épített fel az emberiség, ami az anyagi javak folyamatos felhalmozását tette szükségessé. Jóformán minden arra épül, hogy vásároljunk és ezen keresztül minél többet költsünk. A hagyományos kereskedelmi formák mellett az idő előrehaladtával elkezdtek megjelenni teljesen új struktúrák. Már nem csak piacokon, boltokban, bevásárlóközpontokban lehet költeni, mert itt van az internet, ami egy folyamatosan bővülő és lehetőségekben gazdag teret hozott létre. Itt kapcsolódik be a történetbe a keresőoptimalizálás tárgyköre.

Mi az a keresőoptimalizálás?

Az angol Search Engine Optimization vagy rövidebb néven SEO szóösszetétel vált elhíresülté, ami lefedi a keresőoptimalizálás témakörét. A SEO különböző területeket céloz meg, ugyanis a kulcsszavak mellett gyakori még a képek-, videók-, tudományos cikkek- és a helyi keresések is. A weboldalak szempontjából leginkább a kulcsszavakra történő keresés az, amire a fő hangsúly esik, de ettől még nem kell kifejezetten csak erre fókuszálni. Mindenekelőtt el kell mondanunk, hogy az úgynevezett organikus keresési eredmények növelését lehet elérni a keresőoptimalizálás révén, ami a nem fizetett hirdetéseket jelenti. Ennek megfelelően úgy növelhető a látogatók szintje, hogy az nem fog hatalmas, havi szintű költségeket jelenteni.

Miért van szükség a keresőoptimalizálásra?

szükség a keresőoptimalizálásraAz internet megjelenésével és nagy térben történő elterjedésével egyre többen kívántak ezen keresztül betörni az üzleti piacra. Felismerték a felhasználók, hogy hasznos, ha a keresési eredmények között minél előbbre kerül a weboldaluk. A jelenlegi online térben egy webáruházat elindítani valami olyasmit jelent, mintha nyitnánk egy kis boltot a város legeldugottabb, zsákutcájában, amiben még átmenő forgalom sincs, és azt várnánk, hogy majd azt mindenki megtalálja. Ez ilyen módon nem fog megtörténni. Szükség van megfelelő reklámra, hogy felhívjuk az emberek figyelmét a jelenlétünkre. A keresőoptimalizálás voltaképpen ezt fogja jelenteni. A különböző keresőkben, ami alatt főként a Google-t értjük, azok a találatok kerülnek előre, amikre viszonylag gyakran kattintnak. Amennyiben egy weblapot sokan látogatnak és a linkjei számos helyen megjelennek, akkor az előbbre kerül a listában. De figyelni kell, mert nem lehet akármilyen formában jó eredményt elérni, ugyanis a keresőmotorok olykor büntethetnek is. A célirányos és megfelelő keresőoptimalizálás tehát elengedhetetlen.

A keresőoptimalizálás rövid története

Valamikor az 1990-es évektől lehet érdemben a keresőoptimalizálás témaköréről beszélnünk, hiszen ekkor jelentek meg a legelső keresőmotorok. Eddig jóformán nem volt szükség olyan beavatkozásra, amivel kiemelt helyet foglal el egy oldal a rangsorban. Ahogy aztán haladt előre a tudomány és egyre bővült az online tér a helyzet lassan átalakult. Eleinte csupán

néhány dologra volt szükség, ha valaki azt szerette volna, hogy a weblapja felkerüljön a rendszerbe. Ehhez be kellett küldeni az URL-t a keresőmotorokba, majd várni, amíg egy úgynevezett keresőrobot indexeli azt. Ennek eredményeképpen a kereső szerverére megtörtént a letöltése az oldal lényegi információinak. De ez még nagyon a kezdet volt.

  • A keresőoptimalizálás kezdete

Amikor a tulajdonosok rájöttek, hogy nagy üzleti haszonra lehet szert tenni azzal, ha előrébb kerül valaki a listában, máris megjelentek a legelső keresőoptimalizálás módszerek. Ezek lehettek etikusak vagy etikátlanok annak függvényében, hogyan próbálták manipulálni a rendszereket.  A kifejezés maga legelőször 1997-ben merült fel John Audette-hez és cégéhez köthetően. A legelső algoritmusok a keresőkben még elég fejletlenek voltak és csak néhány dologra fektettek figyelmet, amilyenek a kulcsszavak, meta tagok. Ennek megfelelően a manipulálásuk viszonylag egyszerű volt. Elindult tehát egy harc. A webmesterek igyekeztek a cégek kívánságának eleget téve olyan megoldásokat találni, amivel a kívánt oldalak előrébb kerülnek, de mindeközben a keresőmotorok fejlődése is új útra lépett. Beköszöntött tehát a keresőoptimalizálás kora.

  • A PageRank megjelenése

A Stanford egyetem diákjai Larry Page, akiről az algoritmus is a nevét kapta, valamint

Szergej Brin létrehozták a „Backrub”-ot. Ez egy speciális keresőmotor, ami matematikai algoritmus alapján értékeli a különféle oldalakat. Lényege, hogy rámutat, mennyire random módon talál rá valaki egy adott felületre. A növekvő érték jobb besorolást jelentet, hiszen könnyebben bukkant rá a felhasználó az ilyen számmal jelzett oldalra.

  • A Google kora

GoogleA keresőoptimalizálás történetében mindenképpen úttörő jelentőséggel bírt a Google megjelenése és széles körben való elterjedése. 1998-ba Page és Brin közös munkájának az eredménye volt ez. A komplexebb rendszer sokkal nehezebben vált manipulálhatóvá, így még a mai napig is komoly fejtörést okoz azoknak, akik szeretnék megfejteni a titkát. Tény, hogy gyakran kerülnek ki szakmai cikkek, amik alapján a keresőmotor rangsorolja a weboldalakat, de ezek csak töredékek, mert legalább 200 különböző módszert használ, hogy garantálja a valódi tartalom eljuttatását a felhasználókhoz.

  • Linkfarmok az eredményesség érdekében

A találati listán minden kétséget kizáróan az vitte igazáén előre az oldalakat, ha azokra sok link mutatott. Ennek megfelelően egyre több webfelület kezdett el nagy számban linkmegosztással, linkvásárlással és linkeladással foglalkozni. Léteznek ilyen ingyenes szolgáltatások is. A linkfarmolás mára már nem éppen szerencsés metódus, ugyanis a Google beazonosítja azokat a felületeket, ahol ezeknek túl nagy száma van jelen és megbünteti nem csak az adott oldalt, hanem azt is, amelyiknek az URL-je megtalálható rajta. 2007-ben komoly harc indult a keresőoptimalizálás ezen módszere ellen. Újabb megoldásokat kellett tehát kifejleszteni, de ehhez a Google fejlesztői is folyamatosan alkalmazkodtak a Nofollow attribútummal, a későbbiekben pedig a Panda nevű frissítés megjelenésével, ami a tartalommásolást bünteti.

Keresőoptimalizálás a jelen korban

A keresőoptimalizálás jelenleg nagyobb szinten dübörög, mint valaha. Voltaképpen ez érthető, hiszen, ha valamikor, akkor most valóban nagy szükség van erre a metódusra. Az egész internet egy hatalmas nagy piactérré vált. Sorra jelennek meg az újabb felületek, amelyeken rengeteg terméket igyekeznek kínálni. Szinte már eligazodni sem lehet mindezek között. Muszáj tehát rendet tenni, valamint valahogyan előrébb kerülni a rangsorban. A keresőoptimalizálás ezért már az alapoktól kezdve nagyon fontossá vált és ennek hiányában egyszerűen esélytelen feltörni, továbbá egyáltalán megmaradni a piacon. Új metódusok születtek meg a megfelelő cél elérése érdekében és külön cégek alakultak, amik igyekeznek kiváló eredményt nyújtani az érdeklődőknek. Voltaképpen elmondhatjuk, hogy a keresőoptimalizálás nélkül egy weboldalnak nincs hosszú jövője.

A keresőoptimalizálás fontosabb lépései

keresőoptimalizálás

Minden az alapoknál dől el. Nem egyszerűen csak arról van szó, hogy majd jön valaki és megoldja a problémánkat, hiszen sokat jelent, ha már a kezdetekben úgy van felépítve az egész felület, hogy figyelembe veszi a Google irányelveit. A keresőoptimalizálás szabályinak jelentős részét megtalálhatjuk az interneten, de vannak olyan apró trükkök, amik szakmai titkok és csak azok a fejlesztők, cégek tudják, akik kifejezetten ezzel foglalkoznak. A weboldal az elkészítését követően rendszeresen feltérképezésre kerül a Google algoritmusain keresztül és ez dönti el, hogy előrébb vagy hátrébb fog kerülni a rangsorban. Sokat jelent, ha már a felépítés úgymond keresőbarát. Fontos az átláthatóság, a biztonság, https titkosítás formátum. A felépítésben kulcsfontosságú a megfelelő HTML és CSS kódok alkalmazása és a kiváló tartalom. A jelenlegi korban a mobilbarát felépítés szintén elengedhetetlen, ami már csak azért is fontos, mert a vásárlók jelentős része gyakran ilyen formában keresnek rá a felületre. A keresőoptimalizálás eredményességét sok minden befolyásolja. Ha kész az oldal és alapvető feltéteknek megfelel, akkor jó úton járunk, de közel sem vagyunk a célvonalnál. A folyamatos tartalomfeltöltés és a konkurens vállalkozások felmérése kihagyhatatlan. A keresőoptimalizálás lényegi lépése a kulcsszó kutatás, a stratégiai szövegírás a prémium linképítés, a SEO elemzés.

A keresőoptimalizálás szempontjából nélkülözhetetlen kiválasztani azokat a fontos kulcsszavakat, amikre meg fog történni a rá épített tartalom. Nem mindegy ugyanis, hogy ezek nagyon általánosak, vagy kimondottan egyediek, tehát a felületünkre jellemzőek. Az URL struktúra, a menürendszer, a belső linkszövegek, továbbá a heading struktúra tekintetében is komoly útmutatást jelent a kulcsszó kutatás. A későbbiekben pedig a prémium cikkek írásnak az alapjául szolgálnak. A META címek, a képek ALT tagjainak a kitöltésében és a description adatok megadásában ugyanígy elengedhetetlen az optimális választás. Eldönthető ezáltal, hogy inkább a kis keresésszámú szavakra történik meg a keresőoptimalizálás vagy azok fognak a figyelem középpontjába kerülni, amik kifejezetten gyakran vannak beírva a keresőbe. Voltaképpen a teljes stratégia alapjait ez jelenti. A konkurens oldalak felmérésében is sokat segít, de ezen túlmenve feltérképezhetjük rajta keresztül a vásárlói igényeket. Még a térségben történő ismeretszerzésre is alkalmas, hiszen vidéken és városban teljesen más lehet a fogyasztók favoritja, amit a kulcsszó kutatás könnyedén felvázol.

SEO4YOU Szövegírás

Ha már egy jó ideje működik a webáruházunk, akkor is merülhetnek fel problémák, amiket muszáj elhárítani az eredményesség érdekében. Amennyiben nem szeretnénk, hogy a vetélytársak kiüssenek a nyeregből, akkor gondoskodni kell a megfelelő gyorsaságról, a látogatószám növeléséről. A keresőoptimalizálás lényegi lépése ezért a rendszeres SEO elemzés, ami kimutatja, hogy mi az a gátló tényező, ami akadályt gördít a haladás elé. Ilyenek lehetnek többek között a betöltődési sebesség visszaesése, a tört linkek és képek jelenléte. Ezeken kívül a 404 hibák megjelenését vetítheti előre például a CSS, HTML tömörítésekben fellépő hibák, a böngésző gyorsító tárazása, a kép nem megfelelő optimalizálása. Az elemzés keretében átvizsgálásra kerül az oldal strukturális felépítettsége (navigáció, hierarchikus felépítettség), meta, heading tagek, átirányítások, robots.txt, szövegduplikációk, canonical, címkefelhők vizsgálata, UTF-8 kódolás ellenőrzése, de itt még koránt sincs vége a sornak. Láttató tehát, hogy mennyi mindennel probléma léphet felt, mi mind a keresőoptimalizálás eredményességét csökkenti le érdemi mértékben.

Prémium linképítés

Bár a linkfarmolásoknak már régen lejárt az idejük, de azért vannak olyan jól bevált stratégiák, amik még ma is működnek. A prémium linképítés a keresőoptimalizálás egyik kulcsmomentuma. Úgy működik, hogy bizonyos oldalakra kihelyezésre kerülnek a megrendelő linkjei, amit a keresőrobot külső hivatkozásként értelmez (voltaképpen az is, csak fizettet) és ez alapján értékeli a felületet és egy magasabb fontossági sorrendbe rakja. A fő cél az lehetne, hogy ezek maguktól jöjjenek. Tehát a vásárlók saját maguk hivatkozzanak az adott termékekre, ezzel népszerűsítve a webáruházat. Ha ez ennyire egyszerű lenne, akkor a keresőoptimalizálás, mint iparág egyszerűen megszűnne. Gondolhatnánk, hogy ez nagyon könnyű feladat, amit bárki képes megcsinálni, de egyáltalán nem mindegy, hogy milyen DA értékű oldalakra kerülnek ki a linkek, valamint azok hogyan lesznek elhelyezve. A szövegkörnyezet minden helyzetben egyedi kell legyen, különben a Google Pingvin algoritmusával gyorsan kiszűri a másolt tartalmakat és bünteti azokat.

A megfelelő szövegkörnyezet hiányában gyorsan kiszűrik a keresőmotorok, hogy mesterséges beavatkozásról van szó és így a keresőoptimalizálás eredményessége elmarad. Figyelni kell ezért a részletekre és érdemes szakemberekre bízni a feladatot. Többféle szövegírási metódus létezik, ami választható valamint kombinálható.

A minőségi keresőoptimalizálás szinte teljesen elképzelhetetlen lenne prémium szövegírás nélkül. Ezt a Google fejlesztések miatt kellett bevetni, hiszen régen elég volt csak néhány adatot kicserélni az előre elkészített sablon szövegkörnyezetben és már kész is volt. Manapság ez így elképzelhetetlen. A linkek csakis olyan módon kerülhetnek ki, ha azokat egyedi írások kísérik. Ezek lehetnek többféle méretterjedelműek az 1000 leütéstől a több 10 000-ig. Természetesen nem mindegy, hogy mennyire szakmaiak, milyen mértékben van használva bennük a kulcsszó. Azt hihetnénk, hogy szinte bárki képes megírni néhány cikket, de ez nem feltelenül van így. Fáradtan, a fontosabb szabályokat nem ismerve nagyobb kárt okozhatunk, mint hasznot. A keresőoptimalizálás tekintetében a minőségi szövegírás tehát elengedhetetlen, amit érdemes hozzáértő szakemberekre bízni, akik jól tudják mi az a mérték például a kulcsszavak tekintetében, amire figyelni kell.

A keresőoptimalizálás egyik Szent Grálja a PR szövegírás. Ez minden kétséget kizáróan teljesen új utat mutat és a jövőt vetíti előre. A cél ennek keretén belül, hogy olyan felületekre kerüljenek ki linkek, amik már jól bejáratottak, régóta működőek, stabil látogatottsággal rendelkeznek. Természetesen ilyen felületeket találni nem egyszerű, de ha mégis, akkor sem mehet ki azokra bármilyen szöveg. A tökéletes környezet és tartalom elengedhetetlen. A cikkeknek kevésbé marketing jelegűek kell legyenek, mintsem inkább informatívak. Ötleteket kell mutassanak, termékeket összehasonlítsanak, interjút építsenek fel, összefüggést keressenek az aktuális társadalmi állapotokkal, egyszóval egy jól átgondolt és megfogalmazott cikk keretében kerül ki. Ami pedig a linkek számát illeti azt maximum 3 darabban érdemes limitálni a terjedelemtől függően.

Ha azt szeretnénk, hogy az oldalunk megfelelő látogatottságot kapjon, úgy a rendszeres tartalomfrissülés nem maradhat el. A weboldalak ezért ki kell egészüljenek blog résszel, ami segíti a keresőoptimalizálás munkáját. Ide legalább heti szinten érdemes olyan témában kitenni írásokat, amik az értékesített termékekről és szolgáltatásokról szólnak. Fontos lépést tartani a fejlődéssel, ezért nyomon kell követni a piaci változásokat, az új fejlesztéseket és ezeket az ismereteket bevonnia a szövegírásba.

Nem egyszerű dolog a keresőoptimalizálás

Látható tehát, hogy nincs könnyű dolga a szakembereknek a keresőoptimalizálás terén, hiszen egy folyamatos harc az egész a keresőmotorok és fejlesztők algoritmusaival. Ennek megfelelően állandó képzésekre van szükség és nyomon kell követni a változásokat, hogy minél eredményesebb metódusok szülessenek. Ha valaki tehát úgy gondolja, hogy önmaga megoldja a frissen indított oldala keresőoptimalizálását, akkor igen nagyot téved és sok időt, energiát, pénzt fog rááldozzon, amire rájön, hogy érdemes szakemberekhez fordulnia. Kíméljük meg magunkat a kezdeti kudarcoktól és vonjunk be szakértőket már az elején a siker érdekében.

Összefoglalás

A keresőoptimalizálás egy igen komoly múlttal rendelkező tudományterület, amit a korszerű keresőmotorok megjelenése folyamatos fejlődésre és új metódusok kidolgozására késztet. Vannak kihagyhatatlan lépései, amilyenek a kulcsszó kutatás, stratégiai szövegírás, prémium linképítés, SEO elemzés, amik nélkül egyszerűen nem lehet nekikezdeni a keresőoptimalizálás elvégzésének. Az eredményesség érdekében megéri hozzáértő szakemberekre bízni a munkát és már az alapoktól kezdve egy olyan oldalt felépíteni, ami teljesen kereső- és felhasználóbarát. Ha segítségre van szüksége, akkor jó helyen jár, mert nálunk megtalálja.

 75 Olvasták