Egy

jó domain név választásakor elsősorban a domain célja határozza meg a nevet. A célunktól függ, hogy mit fogadunk meg az alábbi tanácsok közül

Vedd figyelembe a domain-név hosszát.

Általános szabály lehetne, hogy a domainnév hossza minél rövidebb, annál jobb. Könnyebb megjegyezni, könnyebben ráfér a névjegykártyára, céges brossúrákra, kisebb az esélye az elgépelésnek és keresőoptimalizálás (SEO) szempontból is előnyösebb a rövid domainnév. A lényeg, hogy törekedj a rövidségre, de találd meg az egyensúlyt a rövid név és a domain választás többi szempontja között.

Legyen a domainnévben valamilyen “kulcsszó”

Nem kötelező tanács! Ez a domainnév választási szempont elsősorban a SEO (keresőoptimalizálás) miatt került fel a listára. A domainnévben szereplő kulcsszavak a SEO jelenleg elfogadott szabályai szerint (is) előnyösen befolyásolják az adott kereső kifejezések (“kulcsszó”) google találati listájában elfoglalt helyezést.
Másodsorban az adott piacon népszerű kulcsszó jelenléte a domainben, utal a website témájára, ami szintén egy szempont a jó domain név kiválasztásakor.

Ne szerepeljen kettőnél több szóból álló keresőkifejezés (“kulcsszó”) a domainnévben.

Nem baj, ha egyáltalán nincs “kulcsszó” a domainben, de a túlzottan sok mindenképpen káros. Ha lehetséges tartsuk be ezt a szabályt. Persze ez is piactól függ. Vannak olyan piacok, ahol bizonyos háromszavas keresőkifejezésekért is nagyon komoly verseny folyik. Ilyenkor kivételt tehetünk a szabály alól, ha a domainnév nem lesz túl hosszú.

A domainnév utaljon a weboldal tartalmára

Játszd el képzeletben, hogy az ideális vásárlód (célközönséged) egy tagja előtt megemlíted csak a domainnevet. Cél az, hogy érezze, hogy számára releváns a website tartalma. Hosszútávon persze egy tökéletesen értelmetlen domainnév köré is -megfelelő pénz és idő befektetésével is- építhető brand, de ha a cél az, hogy minél hamarabb minél több látogatót vonzzon a weboldal, akkor igenis fontos, hogy értelmes legyen a domain neve.

Legyen könnyen megjegyezhető a domainnév

Nem szeretnénk, hogy ha valaki emlékszik a weboldaladon látott számára hasznos tartalomra, ne találjon vissza. Ezért a domainnév jó, ha egyszerű, könnyen megjegyezhető, és egy kicsit fülbemászó is. Ez utóbbit érdemes tesztelni úgy, hogy hangosan elmondasz egy mondatot a domainneveddel. Például: “A seo4you.hu olvastam a domainnév választásról.” A hallgató felfogja első hallásra a nevet? Be tudná írni a böngészőbe, vagy a Google keresőbe a nevet, egyetlen hallás után?

Vegyük figyelembe a márkázhatóságát

Ne pusztán csak “kulcsszavakból” álljon a domain név. Az EMD (exact match domain), azaz pontosan a “fő kulcszóból” álló domainnevekre épített website-ok nem márkázhatók jól. Persze, vannak itt is, az internet őskorszakából visszamaradt dinoszauruszok, akik annyi pénzt szedtek már össze az EMD domainjükkel, hogy simán megmárkázták azt.
(forex.com és társaik)

Ebbe a témába most nem is akarok jobban belemenni, a lényeg azt, hogy Te, aki ma akarsz megjelenni az interneten, ne pusztán kulcsszavakból álló domaint vegyél, hanem tegyél hozzá valamit.

Érdemes még figyelembe venni, hogy létezik-e már ugyanolyan nevű brand (márka) az interneten. A névhez, amit kitaláltál, szabad-e még a (leegyszerűsítve) facebook oldal (facebook.com/NÉV) és egyéb más közösségi oldalakon foglalt-e már ez a név.

.hu domain vagy .com domain?

A magyar nyelvű weboldalakhoz, amelyek látogatói főleg magyarországról jönnek, a .hu domain megvásárlása javasolt. Angol nyelvű projektekhez a .com domain megvásárlása mindenképpen javasolt. Más nyelvek esetén én mindenképpen az adott ország TLD (top-level-domain : .hu .de .au .ie .jp) megvásárlását javaslom. A globális domaint ezesetben is meg lehet venni, egy tisztességes online projektnél ez nem lehet tétel.

Jól gondold meg a kötőjelek (-) használatát

Kötőjel, vagy nem kötőjel, ez is egy olyan kérdés, mint a kulcsszó vagy nem kulcsszó. amit az online marketingesek sokat vitáznak. A kötőjeles domain neveket általában nehezebb megjegyezni, nehezebben gépelhetők be, ezért ha lehet, kerüljük el a használatát.

Ne siess a döntéssel, fontold meg jól a választásodat

A website induló tartalmát megírhatod előre, lehet, hogy közben beugrik egy sokkal jobb domain név ötlet, mintha pusztán ötleteléssel kezdenél. Válassz ki maximum 3 domainnév lehetőséget és mielőtt bejegyeztetnéd, aludj rá egyet.

Legyen egyedi a domainnév

Egy, a többihez túlzottan hasonlítót domain könnyen összekeverhető lesz a látogatók számára a későbbiekben. Ez nem csak forgalomvesztéssel járhat, de akár a reputációdat is veszélybe sodorhatja, ha a másik hasonló weboldalon átverik az embereket.

Ügyelj a lehetséges jogi következményekre

Ne használd más cég nevét a domain választásakor (pl. apple, microsoft, sony), mert elveszítheted a domained, vele együtt a teljes munkádat, amit az online jelenlétbe fektettél.